O comisie interministerială se va ocupa de aplicarea criteriilor de prioritizare a unităţilor administrativ-teritoriale în care se vor derula lucrări de înregistrare sistematică prin Programul Naţional de Cadastru și Carte Funciară.
Prin acest program se va realiza înregistrarea sistematică în 793 de UAT- uri situate în zone rurale, lucrări care se vor desfășura concomitent cu înregistrarea sistematică pentru 2337 de UAT- uri. Acest lucru va asigura finalizarea înregistrării sistematice la nivelul întregii țări. În prezent în 51 de UAT-uri lucrările s-au finalizat sau sunt în curs de finalizare.
Comisia interministeruală ce urmează să fie creată, potrivit unui proiect de act normativ aflat în consultare publică, va urmări și stabilirea listei unităţilor administrativ-teritoriale, inclusiv a sectoarelor municipiului Bucureşti.
Criteriile de prioritizare a programelor de cadastru sunt :
– unităţi administrativ-teritoriale care fac obiectul dezvoltării proiectelor de infrastructură prevăzute în Master Planul General de Transport al României;
– unităţi administrativ-teritoriale care implementează ori sunt incluse în proiecte de dezvoltare a infrastructurii în cadrul altor programe;
– unităţi administrativ-teritoriale în care sunt identificate zone cu vulnerabilităţi sociale particulare privind accesul informal la proprietate, cu accent asupra nevoilor comunităţii rome, precum și
– zonelor declarate defavorizate.
Programul Naţional de Cadastru poate fi prin finanţat prin cofinanțarea lucrărilor demarate de către UAT- uri, prin finanțare din fonduri externe nerambursabile, prin finanțare din veniturile Agenției Naționale.
Anexa documentului include investiţii totale de peste 4 miliarde de lei pentru Programul de Cadastru și Carte funciară în perioada 2015-2023 din care peste 2,1 miliarde de lei vor merge către înregistrarea efectivă a imobilelor, 96 de milioane de lei vor fi folosiţi pentru activităţi de geodezie și cartografiere, 22 de milioane de lei vor fi cheltuiţi în acţiuni de informare a publicului, 345 de milioane de lei vor fi investiţi pentru conversia în format digital a documentelor analogice, 33 de milioane de lei va costa tehnica de calcul și echiparea corespunzătoare iar pentru alte activităţi cum ar fi plata certificatelor emise de notari sau instruirea personalului a fost prevăzut un buget de peste un miliard de lei.
Proiectul supus dezbaterii nu modifică valoarea programului ci redefinește categoriile de cheltuieli cum ar fi cele de promovare.
Prin adoptarea actului normativ “se asigură condițiile pentru creșterea gradului de acoperire geografică a proprietăților înregistrate în sistemul integrat de cadastru și carte funciară, prin utilizarea principiilor utilizate în gestionarea proiectelor cu fonduri externe nerambursabile .”, potrivit expunerii de motive a proiectului.
Sursa: www.arenaconstruct.ro